سرور مجازی میکروتیک چیست؟ آشنایی با کاربرد و مزایای این سرور

سرور مجازی میکروتیک چیست؟ آشنایی با کاربرد و مزایای این سرور
سرور مجازی میکروتیک چیست؟ آشنایی با کاربرد و مزایای این سرور
2 هفته پیش

سرورهای مجازی با توجه به سیستم عامل‌هایی که روی آن‌ها نصب می‌شود، انواع مختلفی دارند. سرور مجازی ویندوز و وی پی اس لینوکس از مهم‌ترین و محبوب‌ترین انواع سرورهای مجازی هستند. علاوه بر این سرورهای مجازی با سیستم عامل‌های دیگری هم وجود دارند که برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این سیستم عامل‌ها، Mikrotik است. سرور مجازی میکروتیک به سروری گفته می‌شود که Operation System آن میکروتیک بوده و برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با سیستم عامل میکروتیک آشنا شوید.

 

سرور مجازی میکروتیک چیست؟

سرور مجازی میکروتیک نوعی از VPS است که روی روترها نصب می‌شود. برای اینکه با معنای این سرور بهتر آشنا شویم، باید درباره Mikrotik و روتر اطلاعات مناسبی داشته باشیم. اول از همه به سراغ روتر می‌رویم. Router یا مسیریاب به قسمتی از سخت‌افزار شبکه گفته می‌شود که بین شبکه اینترنت خانگی و سیستم کامپیوتری اتصال برقرار می‌کند. به عنوان مثال برای کنترل پهنای باند معمولا از روتر استفاده می‌شود. پس می‌توان گفت سخت‌افزاری کاربردی و مهم است.

از طرفی میکروتیک یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس بوده که توسط شرکت Mikrotik عرضه شده است. این شرکت ابتدا دستگاه‌های وایرلس و روتر را تولید می‌کرد و سپس به سراغ معرفی سیستم عامل اختصاصی خود رفت. این سیستم عامل به طور خاص برای روترها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرور مجازی میکروتیک، سروری است که سیستم عامل آن Mikrotik Routers OS است. درست مانند سرورهایی که سیستم عامل آن‌ها ویندوز یا لینوکس هستند. برای آشنایی با سیستم عامل میکروتیک محتوای میکروتیک چیست؟ را بخوانید.

 

سرور ابری میکروتیک چیست؟

سرورهای ابری، سرورهای مجازی هستند که در محیط ابری اجرا می‌شوند. به همین دلیل سختی‌ها و مشکلات سرورهای فیزیکی را ندارند و می‌توان با وظایف کمتری از آن‌ها نگهداری کرد. سرورهای ابری عملکردی مانند سرورهای فیزیکی دارند با این تفاوت که از راه دور هم می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. همین مساله باعث شده تا نگرانی در مورد محل فیزیکی نگهداری سرور به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. این سرورها امکان به اشتراک گذاشتن پردازش و حافظه داخلی را در سرورهای مجازی فراهم می‌کنند.

سرور ابری میکروتیک هم یک نوع سرور ابری بوده که سیستم عامل نصب شده روی آن، Mikrotik است. سرورهای ابری معمولا برای راه‌اندازی Paas، Saas و Iaas مورد استفاده قرار می‌گیرند. افرادی که به دنبال راه‌اندازی و کنترل روتر هستند، می‌توانند علاوه بر خرید سرور مجازی، از سرور ابری میکروتیک هم استفاده کنند. در نتیجه اگر فضای فیزیکی کافی برای نگهداری از سرور را هم نداشته باشند، ایرادی ندارد.

سرور ابری میکروتیک چیست؟

تفاوت سرور مجازی و سرور مجازی میکروتیک

سرور مجازی بسته به نیاز کاربر می‌تواند دارای سیستم عامل ویندوز یا لینوکس باشد. به همین دلیل هنگامی که قصد خرید سرور مجازی را دارید، باید سیستم عامل نصب شده روی آن را بپرسید. کاربردها و مزایای هرکدام با هم متفاوت هستند. این در حالی است که سرور مجازی میکروتیک به طور اختصاصی، سیستم عامل میکروتیک روی آن نصب شده است.

پس اگر بتوان از سرورهای مجازی با سیستم عامل ویندوز و لینوکس برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد، از سرور مجازی Mikrotik‌ تنها برای راه‌اندازی و کنترل روترها استفاده خواهد شد. نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر درباره سرور مجازی میکروتیک اطمینان ندارید، هنگام خرید با پشتیبانی آذرآنلاین در این باره مشورت کنید.

 

کاربرد سرور مجازی میکروتیک

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی میکروتیک، راه‌اندازی و کنترل روترها است. سرعت بالا و قیمت مناسب آن‌ها در مقایسه با روترهای سیسکو باعث شده تا میکروتیک محبوبیت بسیاری پیدا کند. حالا برای اینکه درباره این سرور مجازی اطلاعات بیشتری کسب کنیم، نگاهی به کاربردهای آن می‌اندازیم.

 

مسیریابی

·        مسیریابی استاتیک

·        مسیریابی مجازی حمل و نقل

·        مسیریابی ECMP

·        پروتکل مسیریابی پویا

·        تشخیص دوطرفه حمل‌ و نقل

·        مسیریابی براساس خط مشی

·        مسیریابی رابط

کاربرد سرور مجازی میکروتیک

راه‌اندازی فایروال

·        فیلتر کردن

·        بلک لیست

·        تعیین منبع و مقصد

·        پشتیبانی از IPv6

·        مسیریابی

·        علائم RAW

·        اتصالات داخلی

 

سیستم‌های وایرلس

·        سیستم توزیع WDS

·        Manual Control

·        پروتکل NV2

·        AP

·        رومینگ بی‌سیم

 

شبکه خصوصی VPN

·        پشتیبانی از پروتکل PPP

·        IKEv2

·        پشتیبانی از پروتکل IPIP

·        پشتیبانی از رمزنگاری سخت ‌افزاری

 

سرور پروکسی

·        لیست کنترل دسترسی

·        فهرست ذخیره‌سازی

·        پشتیبانی از پروتکل DNS

·        ذخیره سازی در درایو جداگانه

 

انواع سرور مجازی میکروتیک

سرورهای مجازی میکروتیک را می‌توان بر اساس دو موضوع دسته‌بندی کرد. این سرور‌ها دارای سخت‌افزارهای متفاوتی بوده که هر یک کاربردهای خاصی دارند. از طرفی شرکت Mikrotik بر اساس اینکه چه کاربرانی از این برنامه استفاده می‌کنند نیز سرور مجازی میکروتیک را طبقه‌بندی کرده است. 

 

بر اساس سطح مهارت کاربران

با توجه به اینکه یک کاربر خانگی قصد استفاده شخصی از میکروتیک را داشته و یا یک شرکت بزرگ بخواهد از آن استفاده کند، این برنامه چند ورژن مختلف دارد.

1. نسخه Player – مخصوص کاربران خانگی که به شکل رایگان عرضه شده است.

2. نسخه Fusion – برای کاربران خانگی که از سیستم‌های مک شرکت اپل استفاده می‌کنند.

3. نسخه Workstation – مه توسعه‌دهندگان برنامه و افرادی که پروژه‌های شخصی خود را آغاز کرده‌اند.

4. نسخه vSphere – برای شرکت‌های بزرگ و دیتاسنترهایی که نیاز به برنامه قدرتمندی دارند.

 

بر اساس سخت‌افزار

اینکه از چه نوع سرور میکروتیک استفاده می‌کنید، کاملا به کاربرد و استفاده‌ای که از آن انتظار دارید بر می‌گردد. برای استفاده‌هایی مشخص، نسخه‌های متفاوتی از Mikrotik عرضه شده است.

1. سرور hEX – مخصوص استفاده‌های شخصی است که معمولا برای مسیریابی به کار رفته و قابلیت اتصال به اینترنت را نیز دارد.

2. سرور CCR – از این سرور می‌توانید برای کاربری‌های کمی پیچیده‌تر که نیاز به سخت‌افزار قوی‌تری دارد، استفاده کنید. به طور مثال می‌توانید یک شبکه مجازی خصوصی برای خود ایجاد کرده و پروژه‌های خود را در این فضا ایجاد کنید.

3. سرور Cloud Router – در صورت نیاز به مدیریت حرفه‌ای برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، اپلیکیشن و حتی شبکه‌های بزرگ‌تر باید از این نسخه استفاده کنید. نوع پیکربندی و تنظیمات آن بسیار متفاوت است و به شکل ویژه‌ای انجام می‌شود.

 

مزایا و معایب سرور مجازی میکروتیک

سرور مجازی Mikrotik نیز همانند دیگر سرورها دارای مزایا و معایبی بوده که آن را از دیگر محصولات متمایز می‌کند. با شناخت کافی در مورد مزایای این سیستم، می‌توانید به شکل راحت‌تری در مورد خرید یا عدم استفاده از آن تصمیم‌گیری کنید.

 

مزایای سرور مجازی میکروتیک

Mikrotik ابزارهای تحلیلی بسیار کاربردی داشته و به شما کمک می‌کند روی مصرف منابع سیستم، مانند سرعت شبکه یا میزان رم مورد استفاده، نظارت کاملی داشته باشید. همانند دیگر سرورهای مجازی قابلیت ارتقا در آن‌ها بسیار ساده است و اگر دانش تخصصی خاصی در مورد نحوه مدیریت سرور نداشته باشید نیز همچنان می‌توانید از این سیستم استفاده کنید. امنیت میکروتیک بسیار بالا است و اجازه ورود هیچ بدافزار یا ویروسی را به خود نمی‌دهد. تمامی منابع در دسترس را می‌توانید به انتخاب خود کنترل کرده و اجازه دسترسی به میزان مشخصی از آن‌ها را صادر کنید.

مزایا و معایب سرور مجازی میکروتیک

معایب سرور مجازی میکروتیک

در برخی موارد شاهد این هستیم که برخی قطعات سخت‌افزاری در Mikrotik قابل شناسایی نبوده و مجبور خواهید شد به صورت دستی این موارد را به سیستم معرفی کنید. در شبکه‌های بزرگ‌تر نیز احتمال هنگ کردن سرور مجازی با میکروتیک وجود دارد و باید از پیکربندی بسیار حرفه‌ای استفاده کنید. البته میکروتیک در سرورهای کوچک‌تر می‌تواند فوق‌العاده عمل کند.

 

راهنمای خرید سرور مجازی میکروتیک

از آنجا که هر فردی به سراغ استفاده از سرور مجازی میکروتیک نمی‌رود، باید تحقیق کنید که آیا این گزینه می‌تواند برای شما مناسب باشد یا خیر. بعد از آن با توجه به اینکه برای استفاده شخصی یا شرکتی به Mikrotik نیاز دارید، می‌توانید یکی از محصولات زیر مجموعه میکروتیک را انتخاب کنید. چند یا تک‌ میزبانه‌ بودن سرور مجازی میکروتیک را نیز باید با توجه به نیاز انتخاب کرده و سپس به سراغ انتخاب ورژن مورد نظر برید.

همین موضوع روی قیمت اثر گذاشته و جدا از خود لایسنس، نوع پشتیبانی از محصول و آپدیت‌های منظم آن نیز هزینه خواهد داشت. اگر مطمئن هستید این ویژگی‌ها با سیستم شما هم‌خوانی دارد،‌ می‌توانید در فروشگاه‌های مختلف جستجو کرده تا بهترین قیمت را پیدا کنید. انتخاب یک فروشگاه معتبر، مانند آذر آنلاین، برای تهیه سرور مجازی میکروتیک می‌تواند جلوی هزینه‌های اضافی در آینده را بگیرد.

 

چگونه سرور مجازی میکروتیک را نصب کنیم؟

اگر دوست دارید خودتان میکروتیک را نصب کنید، کافی است همانند نصب ویندوز عمل کرده و در نهایت چند نکته امنیتی را رعایت کنید. موضوع اولیه انتخاب نوع میکروتیک است که ESXi و vSphere Hypervisor از معروف‌ترین گزینه‌های پیش روی شما هستند. پس باید به وب‌سایت رسمی میکروتیک رفته و آخرین ورژن آن را دانلود کنید. سایت‌های معتبر ایرانی دیگری نیز نسخه قابل دانلود آن را در اختیار شما می‌گذارند.

حال یک نسخه فشرده ISO از آن ساخته و بعد از کپی روی فلش، آن را به سیستم وصل می‌کنیم. پس از بوت کردن سیستم، صفحه تنظیمات باز شده و می‌توانید زبان مورد نظر را انتخاب و با قوانین، شرایط و تنظیمات Mikrotik موافقت کنید. محل و روش ذخیره‌سازی را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کرده و در نهایت باید شبکه‌ای که می‌خواهید به آن متصل شوید را معرفی کنید.

با انجام تمامی این مراحل، میکروتیک نصب شده و حال باید یک پسورد قوی برای آن انتخاب کنید. می‌توانید به محیط مدیریتی وارد شده و تنظیمات ماشین مجازی را نیز انجام دهید تا از صحت عملکرد آن مطمئن شوید. در نهایت با نصب یک نرم‌افزار امنیتی، مانند فایروال Winbox، سرور مجازی میکتروتیک را به جایی امن‌تر تبدیل کنید.

 

نتیجه گیری

همان‌طور که در ابتدای این مقاله به این موضوع اشاره کردیم، سرور مجازی میکروتیک می‌تواند کاربردهای متنوعی داشته باشد و شرکت سازنده آن بر اساس کاربرد، نیاز کاربران و سخت‌افزار مورد استفاده، نسخه‌های مختلفی از Mikrotik را عرضه کرده است. در صورتی که می‌خواهید از این سرور قدرتمند و ایمن استفاده کنید، می‌توانید با کارشناسان آذر آنلاین صحبت کرده و بهترین مدل را برای خود سفارش دهید.

سوالات متداول

آیا سرور مجازی میکروتیک برای ساخت سایت مناسب است؟

بله، شما می‌توانید از این تکنولوژی برای ساخت سایت یا فعال کردن یک اپلیکیشن استفاده کنید.

سرور مجازی میکروتیک با چه سیستم عاملی کار می‌کند؟

این سرورها بر اساس سیستم عامل RouterOS پیکربندی شده‌اند.

سرور مجازی Mikrotik چه کاربردهایی دارد؟

برای استفاده در دیتاسنترها، ارائه خدمات در فضای ابری و حتی برای تست و توسعه پروژه‌های مختلف به کار می‌رود.

سرور مجازی میکروتیک از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این سرورها از یک مجازی‌ساز به نام Hypervisor و ماشین‌های مجازی برای کار کردن، استفاده می‌کنند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

2066
A
A